راهبرد سرپرست سامانه ۱۳۷ شهرداری در گفت و گو با ایرنا در سال جدید:
مدت زمان رسیدگی به درخواست شهروندان را کاهش میدهیم
سرپرست سامانه 137 گفت و گوی شفاف با شهروندان،کوتاه کردن زمان رسیدگی به درخواستها، تعامل بیشتر با دستگاههای خدمات رسان دولتی مرتبط با مدیریت شهری را از برنامههای سامانه در سال 1401 اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی سامانه مدیریت شهری شهرداری قزوین؛ مهدی کوزه گرها، سرپرست سامانه 137 در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، به عملکرد سامانه در سالی که گذشت و برنامههای آن در سال جدید پرداخت و گفت: دلیل ایجاد سامانه ۱۳۷ برای این بوده تا مراجعات مردم به شهرداری کمتر شود، در واقع از زحمت شهروندان کاسته شود؛ بنابراین کارشناسان سامانه ۱۳۷ با شنیدن خواسته های شهروندان و تجزیه و تحلیل آن ها موارد را به سازمانهای مربوطه انتقال می دهند که اگر شهروند خود مستقیم ورود کند، مسلما به دلیل نا آشنایی باید پروسه طولانی را تا رسیدن به خواسته اش طی کند.
او ادامه داد: سامانه 137 ماهیت اجتماعی دارد؛ زیرا با شهروندان ارتباط تنگاتنگ و مستقیم دارد و گوش شنوا بودن و شنیدن خواسته ها و مشکلات مردم و انتقال و پیگیری آن می تواند این ماهیت را قوام دهد.
کوزه گرها با ابراز امیدواری از اینکه با افزایش مشارکت مردم در اداره امور شهر بتوان سامانه را به عنوان امین و همراه مردم بیش از پیش در جامعه شناساند، افزود: در سال گذشته ۲۴ هزار و ۶۹۵ بار تلفنهای سامانه ۱۳۷ به صدا درآمد که از این بین ۱۳ هزار و ۶۹۴ مورد قابلیت ثبت داشته و برخی درخواستها هم به شهرداری ارتباط نداشتهاست.
سرپرست سامانه 137 خاطر نشان کرد که گاهی با راهنمایی های نادرست برخی از اپراتوران دستگاههای خدمات رسان به شهروندان، مردم مسائل غیر مرتبط را با سامانه ۱۳۷ در میان می گذارند که سبب سرگردانی شهروند می شوند؛ از این رو تقاضا داریم راهنمایی ها با دقت بیشتری صورت گیرد.
کوزهگرها، همچنین به بیشترین درخواست شهروندان در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: جمع آوری پسماندهای شهری، نظافت معابر و سطح شهر، جمع آوری سگهای ولگرد و لایروبی جویهای آب، ترمیم ترانشه و لکه گیری آسفالت، ساماندهی وانت بارهای دوره گرد، ساماندهی کارتن خوابها در سطح شهر بیشترین خواسته شهروندان بوده است. البته در مرحله بعدی هرس درختان و جمع آوری شاخههای آن و آبیاری درختان سطح شهر و رسیدگی به فضای سبز و زیباسازی معابر مورد تاکید شهروندان قزوینی بوده که انتظار رسیدگی به این مشکلات را داشتهاند.
او در پاسخ به این سئوال که چه موضوعاتی در حیطه فوریتی و خطرساز قرار میگیرد تا به صورت فورتی در سامانه پیگیری شود، بیان کرد: مفقود شدن دریچه های آب های سطحی در سطح شهر از جمله موضوعهای فوریتی و خطر ساز است که به سامانه منتقل میشود؛ البته متاسفانه مدتی است که این درخواست ها افزایش یافته و بسیار خطرساز است که منجر به جراحت عابران و خسارت به خودروها می شود.
این مدیر شهری همچنین، افکن چاه ها در معابر و بافتهای فرسوده یا ریزش دیوارهای سازه های متروکه را از دیگر موارد فوریتی عنوان کرد که به آنها به سرعت رسیدگی می شود و هر زمان از شبانه روز شهروندان به سامانه ۱۳۷ اطلاع رسانی کنند، کارشناسان به قید فوریت با مجموعه مدیریت شهری در میان خواهند گذاشت تا مانع بروز حادثه برای شهروندان شود.
کوزهگرها با بیان نبود مدیریت یکپارچه شهری در زمان بر بودن حل مشکلات شهری و موازی کاری تاثیرگذار است، توضیح داد: اما با این وجود مجموعه ۱۳۷ شهری در سال جدید در صدد تعامل و همکاری بیشتر و برگزاری سلسله نشستها و استفاده از ظرفیتهای موجود بین دستگاه ها و شهرداری هستیم تا با همکاری دستگاه های خدمات رسان، مدت زمان رسیدگی به درخواست های شهروندان کاهش یابد.
با این همه، سرپرست سامانه 137 معتقد است سامانه ۱۳۷ به عنوان پل ارتباطی شهروندان با مجموعه مدیریت شهری تمام تلاش خود را کرده تا پاسخ مناسبی به شهروندان بدهد و در پی رسالت شهرداری برای افزایش حس اعتماد مردم نسبت مجموعه مدیریت شهری است.
البته او در توضیح بیشتر گفت: گفت و گوی شفاف با مردم و تعامل دو سویه و افزایش آگاهی مردم نسبت به قوانین شهری هم در این بر انگیختگی حس اعتماد موثر است، با این همه امیدواریم با سازوکاری که در دستور کار داریم و با همکاری بیشتر مجموعه شهرداری بتوانیم در سال جدید اعتماد عمومی را ارتقا دهیم.
کوزه گرها در پایان، از ساز و کار سامانه 137 در سال جدید گفت: با ارائه ساز و کارهای جدید در صدد این هستیم تا خواست مردم به طور شفاف و برخط (آنلاین) به مدیران شهرداری انتقال داده شود که با اولویت و با قید فوریت مورد پیگیری قرار بگیرد. همچنین تلاش میکنیم به شهروندان علت زمان بر بودن خواسته شان اعلام شود،چون اعتقاد داریم هر تماس شهروند با سامانه ارزشمند است و باید پاسخ شفاف و روشنی به آن داده شود.