9/17/2014

با حضور طالبيان و نصرتي؛

تفاهم‌نامه همکاري سازمان ميراث فرهنگي و مجمع جهاني شهر اسلامي امضاء شد

تفاهم نامه همکاري مشترک سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با مجمع جهاني شهر اسلامي با حضور مسعود سلطاني فر، معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي به امضا رسيد.

 

   تفاهم نامه همکاري مشترک ميان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و مجمع جهاني شهر اسلامي با حضور مسعود سلطاني فر، معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي به امضا رسيد.
اين تفاهم نامه که به امضاي محمد حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي و مسعود نصرتي، رييس مجمع جهاني شهر اسلامي و شهردار قزوين رسيد، در راستاي همکاري هاي عملي و اجرايي در خصوص مجمع جهاني شهر اسلامي و انجام برنامه هاي اجرايي آن به استناد بيانيه نخستين مجمع جهاني شهر اسلامي تنظيم شده است.
در اين مراسم مسعود سلطاني فر، معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي وجود مجمع جهاني شهر اسلامي در قزوين را حرکتي مثبت ارزيابي و ابراز اميدواري کرد، مجموعه ميراث فرهنگي کشور، شهر قزوين و صنعت گردشگري از آثار مثبت آن استفاده کند.
وي با اشاره به وجود ظرفيت ها و جاذبه هاي تاريخي، مذهبي و گردشگري در قزوين، تلاش شهرداري اين شهر براي مرمت اين آثار را قابل تحسين دانست و افزود: بايد با همه توان خود تلاش کنيم تا مجمع جهاني شهر اسلامي که با محوريت قزوين شکل گرفته به سرانجام برسد.
رييس سازمان ميراث فرهنگي خاطر نشان کرد: با توجه به ابعاد گسترده مسئوليت کاري و قانوني در سازمان ميراث فرهنگي و امکانات محدود، بايد در انجام وظايف از کمترين ظرفيت‌ها استفاده کنيم.
سلطاني فر با بيان اينکه امضاي اين گونه تفاهم نامه‌ها در راستاي همکاري هاي مشترک ظاهري و سمبليک است، تاکيد کرد: براي اعتلا و پيشرفت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران مهم اين است که دل‌هاي مسئولين کشور به يکديگر نزديک شود و در سرعت دادن به قطار توسعه کشور، جايگاه خود را در بخش ميراث فرهنگي و در حفظ و حراست از بناها و سايت هاي تاريخي پر رنگ‌تر کنيم.
وي با اشاره به ثبت 31 هزار و 100 اثر تاريخي در فهرست ميراث ملي در کشور از سال 1309 تا امروز و با توجه به امکانات محدود در اين حوزه، افزود: براي حفظ و احيا ، مرمت و بازسازي آثار ، محوطه ها، بناها و سايت هاي تاريخي بايد از ظرفيت همه دستگاه‌هاي اجرايي کشور استفاده و اين دستاوردهاي گرانبها و ارزشمند را براي نسل هاي آينده حفظ کنيم.
معاون رييس جمهور با تاکيد بر غناي فرهنگي و سابقه تاريخي و تعداد بناهاي قابل توجه و همچنين حضور شهر قزوين در تاريخ چند سده گذشته کشور ابراز اميدواري کرد که با مديريت يکپارچه، تعيين حريم و مطالعات، نماينده‌اي از آثار تاريخي اين شهر براي ثبت در فهرست جهاني يونسکو داشته باشيم.
معاون ميراث فرهنگي نيز در مراسم امضاي اين تفاهم‌نامه با اشاره به اهميت امضاي اين تفاهم نامه‌ها به ويژه در سالي که به نام اقتصاد و فرهنگ، نامگذاري شده است، افزود: شهر قزوين جايگاه ويژه اي در معماري و شهرسازي دوران اسلامي دارد و به عنوان يکي از مراجع مهم مطالعاتي در زمينه شهرسازي به شمار مي رود.
طالبيان با اشاره به انجام امور راهبردي و عملياتي با امضاي اين تفاهم‌نامه ابراز اميدواري کرد همکاري بين موزه‌اي، نمايشگاهي، پژوهشي و تهيه اطلس شهرهاي اسلامي بين سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و مجمع جهاني شهر اسلامي بيش از گذشته پيگيري شود.
همچنين استاندار قزوين در اين مراسم با اشاره به اينکه در 35 سال گذشته به مفهوم شهر اسلامي پرداخته نشده است، خاطر نشان کرد: موضوع مجمع جهاني شهر اسلامي موضوعي است که جمهوري اسلامي ايران بايد در آن پيشرو باشد و در اين زمينه بايد از همه ظرفيت ها، مثل حوزه‌هاي علميه، علماي دين و کشورهاي اسلامي استفاده کنيم.
مرتضي روزبه با اشاره به دغدغه هاي مقام معظم رهبري در موضوع شهرهاي اسلامي تاکيد کرد: بايد به دنيا ثابت کنيم که در حوزه شهر هاي اسلامي از لحاظ نظريه پردازي، محتوا، روح و ساختار، نظريات راهبردي و اساسي داريم.
وي با تاکيد بر نگاه ويژه و مثبت وزرا و مسولين مرتبط با مقوله ميراث فرهنگي و فرهنگ به شهر قزوين تاکيد کرد: ايران بايد به معناي سطح جغرافيايي مورد توجه قرار گيرد و هيچ نقطه‌اي از کشورمان نبايد در معادلات کمتر مورد توجه قرار گيرد.
رييس مجمع جهاني شهر اسلامي نيز با اشاره به اهداف و چگونگي تشکيل مجمع جهاني شهر اسلامي گفت: تشکيل اين مجمع دغدغه اي بود نسبت به وضعيت شهرهاي اسلامي در 58 کشور که برخي ساخت و سازها و تغييرات وضعيت اين شهرها را از نظر معماري و شهرسازي نابسامان کرده بود.
مسعود نصرتي با بيان اين که اولين اجلاس مجمع جهاني شهر اسلامي در شهريور ماه سال گذشته در قزوين برگزار شد ادامه داد: تعداد 138 ميهمان خارجي از 58 کشور اسلامي در اين اجلاس شرکت کردند و از ايران نيز دانشگاه ها و حوزه هاي علميه و علماي ديني با ما همراهي مثبتي داشتند.
وي با اشاره به امضاي تفاهم نامه با سازمان محيط زيست، وزارت کشور و مسکن و شهرسازي اظهار داشت: امضاي تفاهم نامه با سازمان ميراث فرهنگي اهميت بالايي دارد و با توجه به جايگاه اين سازمان به عنوان متولي حاکميتي در سطح ملي ميراث فرهنگي در تلاش هستيم در سطح بين المللي در 58 کشور از ظرفيت هاي تاريخي و فرهنگي ايران استفاده شود.
وي ابراز اميدواري کرد با پيگيري اين برنامه و تبادل گردشگري که بين کشورهاي اسلامي به وجود مي آيد تاثير بسزايي در صنعت گردشگري کشور داشته باشد.
بر اساس اين تفاهم نامه سازمان ميراث فرهنگي متعهد شده است، پايگاه ها و سايت هاي تاريخي و فرهنگي براي ورود به پروژه اطلس جهاني شهر اسلامي را به مجمع جهاني شهر اسلامي معرفي کند و همچنين همکاري هايي نيز در تدوين کتاب هاي اطلس جهاني شهر اسلامي، حقوق سکونت در اسلام، داشته باشد.
تدوين منشور حقوق سکونت در اسلام با رويکرد معيارهاي سکونت در اسلام، اقدام براي حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي در دومين اجلاس جهاني شهر اسلامي در سال2015 ميلادي در بغداد و تدوين اطلس جهاني شهرهاي اسلامي با مشارکت سازمان اسکان بشر از تعهدات مجمع جهاني شهر اسلامي در اين تفاهم نامه همکاري است.
گفتني است تفاهمنامه همکاري بين سازمان ميراث فرهنگي و مجمع جهاني شهر اسلامي در 4 ماده و 4 تبصره و در دو نسخه (که هر کدام حکم واحد دارد) ظهر امروز (سه شنبه، 25 شهريور) تنظيم و بين طرفين امضا و مبادله شد و براي مدت 3 سال معتبر خواهد بود و در صورت عدم مخالفت کتبي طرفين مجددا قابل تمديد است
پايان پيام.
 
 

 

related images